Friday, September 11, 2009

Salam Aidilfitri


Buah pauh di tengah bendang
Jadi dagangan di tengah kota
Saudara jauh datang bertandang
Bermaaf-maafan sesama kita


Masak udang dan gulai ketam
Pembasuh mulut kuih keria
Berbunyi mercun berdentum-dentam
Riang gembira di Hari Raya


Sungai disusur sehari-hari
Dalam gelap menangkap ikan
Kami meyusun sepuluh jari
Salah dan silap harap maafkan


Aidilfitri hari kemaafan
Menghapus kesalahan sesama insan
Memupuk perpaduan sesama ehsan
Mengikat tali keakraban


Disisir diandam dengan cekap
Potong rambut pelbagai gaya
Puasa sebulan sudahlah lengkap
Kita menyambut Hari Raya


Adik tersayang segak bergaya
Mengait kuih di atas para
Suasana riang di Hari Raya
Bermaaf-maafan riang gembira

Sumber: selekta


##Salam Hari Raya untuk semua rakan-rakan tersayang.

## Moga Hari Raya ini lebih merapatkan silaturahim dan ukhwah kita bersama. Mohon ampun dan maaf jika tersilap bicara dan kata, sama ada sengaja ataupun tidak.

##Hati-hati dijalan raya buat teman-teman yang akan pulang ke kampung untuk berhari raya bersama keluarga dan saudara tercinta. Moga dapat mengubat rindu bertemu ayah bonda sepanjang kalian di rantau orang...(aku arr tu...)..


~Kutujukan khas juga buat rakan se-blog~

:: Cintamyra ~ balik kelantan nanti jgn lupa buah tangan.

:: Danishumaira ~ Hang dgn Putri bongsu sekampung kan?? Jaga Bangi elok2 k....(hihihi)

:: Putri Bongsu ~ Jgn gaduh2 dengan Danishumaira.. Korang buat lah shift sapa jaga mlm / siang..

:: Ibuhani ~ Tak ajak rakan2 seblog buat lawatan sambil belajar ke kolam akak ker raya nih??

:: Ct Sue-ayang ~ ti mintk maaf lives la masa last day yer kak.....

:: reflection ~ agak2 lepas raya ni dapat makan nasik minyak tak geng???
:: Mawar ~ agak bersarang blog akak tu.... nak raya nih, harap dapatlah bersih2 kan sikit.
:: Zaidah Zass ~ Open house tawon ni berapa haribulan kak???

Thursday, September 10, 2009

Hepiii Bufday Mak!!!

mak with adik & acik

Happy bufday to my Mom...today!!!!
yang ke-52 tahun. Harap Mak akan lebih sihat dan ceria selalu.. terutama nak sambut raya nih. Juga mak lebih tabah menghadapi hari2 mendatang bersama ayah.....
Terima kasih atas segala pengorbananmu yang tak mugkin terbalas olehku selama ini.. dalam mendewasakan aku... Terima kasih yang tak terhingga.

*raya ke2 nanti baru dapat salam tangan mak.. huwaaaa....!!!! xpelah.. salam tangan mak mertua jer dulu di pagi raya... :)

Wednesday, September 9, 2009

Zara & Bunga Api


Anak Ibu dah start bunga api malam tadi... bile nak masuk rumah mengamuk-ngamuk dia sbb x cukup... Ada lagi sebenarnya. Tapi abah dia sorok.. simpan untk malam ni pulak. Tp ni first time dia main bunga api.... excited tengok.... Tahun depan macam mana plak agaknya dia.... jgn mintak mercun sudah..!!!....

*suka tarikh hari nih... 9/9/09.. esok plak bufday nenek segamat....

Friday, September 4, 2009

Anak Dara Ibu


~Anak dara ibu dah besar rupanye.... tgok lah gambar dia tu... Masa ni, dia baru lepas mandi. Aku ikat kan dia rambut yg baru nak panjang. Lepas siap, terus dia pegi depan laptop adik ipar aku.. melaram kat depan webcam... Hahaha... Macam2 gaya dia buat kat depan webcam tu.. dia tgok gaya dia sendiri....
tergelak-gelak kite org tgok lepas tu.. hehehe.... Skrg nih.. bile cakap cantik.. cepat2 dia nak tgok cermin. pahtu tersengih depan cermin...
Mmuaahhsss.. syg anak ibu..... moga besar nanti jadi anak yg bijak, pandai & cerdik... Tahun ni tahun ke2 anak ibu beraya. Ibu dah ready baju baru untuk anak ibu. Tp nenek selalu kate, tak raya pun ibu selalu belikan baju.. hehehe....anak baru sorang.. boleh la...
Ok lah.. that's all about my dear Zara ~


Thursday, September 3, 2009

~Be With U by Akon~


I know they wanna come and separate us
but they can't do us nothin
Your the one I want and I'm a continue lovin
Cause your considered wifey and I'm considered husband


And I'm a always be there for you
And either way you look at it
I ain't goin no where from my muffin
Cause she gonna hold it down,
cant no body tell her nothin
You got the kind of love that always make up after fussin


And that's what gets me closer to you
And no one knowsWhy
I'm into you
Cause you'll never know what its like to walk in our shoes
And no one knows, the things we've been through
Can never measure up to half of what I put you through
That's why we'll break throughAnd I don't care what they say
I'm gonna be with youI'm gonna be with youI wanna be with you


And I don't care what they doI'm gonna be with you
I'm gonna be with youI'm gonna be with you
Seems like every day that go by things are gettin harder
Want to be the one that give you the whole enchilada
Cause I know what my baby like, ?? that Prada
Louis bag to match with the shoes

All about knowing you I'm into doing things to keep her longer
Stickin together forever, watch it grow stronger
That's the way it has to be, everything properKeepin it always true
And no one knowsWhat I'm into you
Cause you'll never know what its like to walk in our shoes
And no one know, the things we've been through
Can never measure up to half of what I put you through
That's why we'll break throughAnd I don't care what they say

I'm gonna be with youI'm gonna be with you
I wanna be with youAnd
I don't care what they do
I'm gonna be with you
I'm gonna be with you
I'm gonna be with you


You are everything in my life see the joy you bring
And ain't no one
I can compare you to
And I know that you will never walk away from me no matter what

And that's why
I plan to do the same thing for you
And I want you to know


~suke lagu nih...!!!~


Wednesday, September 2, 2009

Iktibar Ramadhan




Kita koyak selembar taqwim
Ramadhan mensyahdu diri.
Foto-foto di dinding memang jatuh, di lantai lusuh.
Kini,
dalam Ramadhan, kita ciumi sejarah
setelah tiba-tiba terdampar tua—
sedikit nikmat, sekelumit sengat, serangkai lara.
Kita koyak taqwim lagi, terkenang:
Album keluarga luntur dan keruh.


Tentunya foto
di dinding semakin luruh.
Kita pernah anak, gemar mendengar detap ranting terpijak;
melonjak sebaik terasa titis hujan di dahi.
Dan kita pernah berebut selimut waktu rebut.
Mendengar siren,


berkecah kita menyerbu shelter.
Kita tidak mengerti—tetap takut, tapi...
Sesekali kita hadapi ibu meramping diri dengan
jamu Jawa; merapi rambut dengan sikat Tionghua.
Dan pada malam Jumaat tak tersangka kita terserempak
ibu diciumi ayah. Kita tidak mengerti—tetap
takut, tapi, kerana ibu dan ayah berdekah lama.
Dan kita juga sempat mengusik datuk yang terkejut
tersepak songkok.


Tak kita tahu apakah sekadar nahas
ia atau sebenarnya iktibar bangsa.
Pun, kita pernah Bantu menukar barut dan lampin adik;
mencorengkan bedak sejuk di muka mak su yang molek;
menghitamkan kening kakak, kemudian cepat
menyorokkan botol celak. Juga, kita sempat
mencuri sentil nenek—lembap dan lembik.


Tidak kita tahu apakah hal biasa ia
atau masih iktibar bangsa.
Kita pernah tergamam melihat Maria Montez berkucup;
pernah terketar menyaksi gelek Samia Gamal berkocak;
kita menyondol ketiak ibu kononnya terlalu gugup dan malu.



Di dapur, kita girang mendengar desih lempeng di kuali;
di tandas, pernah kita terhidu minyak sapi Punjabi.
Benar, kita tiba-tiba tersadai tua—
dari bermain keleret, terkinja di lantai joget;
dari memukul rebana, teringin coli Miss Tijah.
Dan, lebih uzur, ketika teserempak tepak sirih
dan gobek nenek—menangis diri dalam sunyi.


Mengerti, tetap takut, tapi.
Abad lalu rupanya yang tertinggal;
masih boleh diingat
bosyi Jepun dan ceongsam koyak—cara Nippon membela
dan melanyak. Kini, mula dihayat kerjip computer, sempat
disaksi saham mencerut, juga didengar Adun mencarut.
Memang berubah musim menguji diri yang terlalu kalut.
Kita memang perlu belajar tidak menyesal, memahami tamsil


Habib Noh dan Tanjung Pagar;
membanggai Langkawi
dan Menara Kembar; mendoa berbaiklah Mahathir dan Anwar.
Dan seperti manisnya jenaka datuk; sekali demam
sekali batuk.


Sudah terjemput diri ke dunia baqa.
Tapi foto di dinding semakin jatuh.
Tak juga kita
tahu apakah hal biasa ia atau memangnya iktibar bangsa.


Copy from A.Samad blogspot :
http://wirabukit.com/
Bangsar Utama-Durian Tunggal21 Julai-15 Ogos 1999